Munkabaleset, munkabaleset bejelentése, munkabaleset kivizsgálása
Az emberi szervezetet ért egyszeri külső hatást, amely hirtelen vagy rövid idő alatt következik be – a sérült akaratától függetlenül-, és ami sérülést, egészségkárosodást, mérgezést vagy halált okoz, balesetnek nevezzük.
A törvény szerint munkabalesetnek tekinthető „az a baleset, amely a munkavállalót a szervezett munkavégzés során vagy azzal összefüggésben éri, annak helyétől és időpontjától és a munkavállaló (sérült) közrehatásának mértékétől függetlenül”.
Ugyanakkor, nem tekinthető munkabalesetnek az az eset, amikor a sérültet menet közben éri a baleset (a munkahelyéről a szállására, vagy a szállásáról a munkahelyre menet). Ez alól kivételt képez, ha a munkáltató magántulajdonú vagy bérelt gépjárművével történt a baleset.
Munkabaleset esetén a teendők a baleset mértékétől és súlyosságától függenek. Ha a sérültnek elsősegélyre van szüksége, akkor ez az első számú teendő. A munkáltatónak kötelessége biztosítani az elsősegélynyújtás tárgyi, személyi és szervezési feltételeit:
- az alkalmazottak számával arányos mennyiségű elsősegélynyújtó felszereléseket
- ezek elhelyezését könnyen megközelíthető helyeken
- a munkavállalók közül ki kell képeztetni valakit az elsősegélynyújtásra
A munkabaleset bejelentése
A baleset súlyosságától függetlenül a munkáltatónak a legrövidebb időn belül tudomást kell szereznie a balesetről. Továbbá, a munkáltató súlyos munkabaleset esetén, köteles a baleset helyszín szerinti illetékes felügyeletnek azonnal jelentést tennie a történtekről, a rendelkezésére álló adatok megosztásával.
Amennyiben a munkabaleset szükségessé teszi az orvosi beavatkozást, akkor azonnal kell hívni a mentőszolgálatot. A munkabaleset bejelentése során közölni kell a következő tudnivalókat:
- a balesetet szenvedett személy adatait
- hányan sérültek meg
- hol történt a baleset
- milyen jellegű a sérülés
- történt-e elsősegélynyújtás és mi módon
- a bejelentő neve
A munkabalesetek kivizsgálása
Amennyiben munkaképtelenséggel járó munkabaleset történt, akkor a legrövidebb időn belül el kell végezni a munkabaleset kivizsgálását, amit kötelező módon rögzíteni kell a munkabaleseti jegyzőkönyvben. Természetesen, azon balesetek körülményeit is ki kell vizsgálni, amelyek során nem következett be munkaképtelenség, és ezen vizsgálatok eredményét is nyilvántartásba kell venni.
A munkabaleset kivizsgálásának szempontjai
- Tényfeltárás
Az esemény időbeni és térbeli környezetében, a veszélyes cselekedetek és körülmények feltárása, illetve azoknak a tényezőknek a tisztázása, amelyek szerepet játszhattak a sérülést eredményező folyamat beindulásában.
- Helyszíni szemle
Elvégzése kötelező a munkabaleset kivizsgálása során. Az eredményeket rögzíteni kell jegyzőkönyvben, ezen kívül szükség szerint fényképen, rajzon vagy videón.
- Adatszerzés
Minden személyt, aki valamilyen információval rendelkezik a balesetről, meg kell hallgatni.
Ezek a személyek lehetnek:
- maga a sérült
- aki a balesetet okozta (amennyiben személy vagy személyi mulasztás okozta a sérülést)
- a balesetet szenvedett személy közvetlen munkatársa
- más szemtanúk
- a sérült vezetője
A munkabaleset kivizsgálása nagy alapossággal kell történjen, és a vizsgálat eredményeit részletességgel kell rögzíteni, mivel az elkészült dokumentumok segítenek a munkabaleset okainak a megállapításban, valamint a megállapított és feltárt körülmények alátámasztásában, illetve esetleges vita esetén a tényállás tisztázásában.
A munkabaleset bejelentése, nyilvántartása és kivizsgálása, annak a munkáltatónak a feladata, akinél a sérült a baleset időpontjában, szervezett munkavégzés keretében volt alkalmazásban.
A piacon egyedi módon, mi bírsággaranciát is vállalunk. A bírsággaranciáról szóló igazolásunkat itt tekintheti meg: