Munkavédelem az irodában
Sok irodai munkavégzést végző munkáltató úgy gondolja, hogy az alacsony kockázat miatt nekik nem szükséges foglalkozniuk a munkavédelemmel. Azonban az irodák is munkahelyek, amelyekre alkalmazni kell az ide vonatkozó rendeleteket, törvényeket.
Munkavédelmi Törvény szerint, ahol már 1 fő munkavállalót foglalkoztatnak (lehet az csak irodai is), törvényi kötelezettsége a munkáltatónak, hogy valamilyen szinten biztosítsa a munkavédelmi feladatok ellátását.
Az irodai munkavégzés alacsony kockázata miatt a munkavédelemre fordított költség nem ró nagy terhet cégére.
Mik a legfontosabb munkavédelmi kötelezettségek irodai munkavégzés esetén?
- Kockázatértékelés elkészítése
- Orvosi alkalmassági vizsgálatok rendjének elkészítése
- Átfogó megelőzési stratégia elkészítése
- Egyéni védőeszköz juttatási rend (amennyiben a takarítást az egyik munkavállaló végzi)
- Részletes oktatási tematika kidolgozása
- Munkába állás előtt és évente a munkavédelmi oktatások megtartása
- Évente 1-2 alkalommal munkavédelmi bejárás dokumentált elvégzése
- Munkabalesetek illetve úti balesetek kivizsgálása és bejelentése
Az irodai munkavédelem körébe tartozik a veszélyhelyzetek, veszélyforrások azonosítása, a veszély jellegének, a veszélyeztetettség mértékének a felbecsülése, valamint a védekezés hatékony módjának a meghatározása is. Mindezek meglétének biztosítása a munkáltató kötelezettségébe tartozik.
Ugyanakkor rendkívül fontos és szintén az irodai munkavédelemhez tartozik az iroda kialakítása, elrendezése, berendezése is.
Munkavédelem az irodában – a megfelelő munkakörülmények biztosítása
A következő tényezők a legfontosabbak amelyekre oda kell figyelnünk az irodai munkakörnyezet kialakításakor:
- Az iroda mérete (kényelmes, biztonságos)
- A padló kialakítása (csúszás gátló, szilárd, könnyen takarítható)
- Ablakok (biztonságos nyitása, zárása, tisztítása)
- Szellőztetés (természetes, mesterséges; ez utóbbi beszerelése és üzemeltetése előtt alaposan tanulmányozni az erre vonatkozó előírásokat, szabályokat)
- Hőszigetelés
- Megfelelő hőmérséklet biztosítása (effektív hőmérséklet, léghőmérséklet, korrigált effektív hőmérséklet, hősugárzás, fűtőtestek elhelyezése). Ide tartozik a munkahely jellegének megfelelő tetőablak, ablak, üvegfal alkalmazása is, amelyeknek védőszerep (is) jut az erős napsugárzás káros hatásai ellen.
- Világítás (természetes, mesterséges)
- Hőszigetelés
- Ülőhelyek kialakítása
- Tisztálkodó- és mellékhelyiségek biztosítása
- Elsősegélynyújtó felszerelés (könnyen és gyorsan elérhető helyen, készenlétben tartani)
- Zajvédelem
Bár nem közvetlenül az iroda kialakításához tartozik, de mindenképpen az irodai munkavédelem fogalom körébe, a pihenőidő beiktatása, biztosítása az alkalmazottak számára, amennyiben a körülmények indokolttá teszik (5-10 perc óránként).
A számítógép, illetve a képernyők előtti munkavégzés szintén bizonyos előírásoknak, követelményeknek kell megfeleljen.
További irodai munkavédelmi feladatok
- a menekülési utak és vészkijáratok kialakítása, megjelölése, megvilágítása
- tűzjelző-, érzékelő- és riasztóberendezéssel, tűz oltására alkalmas készülékkel ellátni a munkahelyeket.
- a munkahelyi hulladék kezelése
Amint a felsoroltakból is kitűnik, a munkavédelem az irodában is szükséges.
Ugyanakkor a munkavédelemre fordított költség egy olyan befektetés, amely hosszútávon nyugalmat és biztonságot kínál.